Friday, November 11, 2011

Jelajah Cik Belle : Universal Studios Singapore (Part 1)

Declaration : Entry panjang dan bergambar. Jika berlaku kesulitan, harap bersabar. Hehe.


26 October 2011

Ini lah aktiviti bila boring duduk dalam kereta. Si suami petik jari tanda enjoy cruising, sambil layan lagu. Huhuhu. Dan si isteri sibuk petik button camera nak snap pic. Hahaha. Kami bertolak ke JB around 11am dan tiba di bandar JB around 3pm. Sepanjang dalam kereta, tiada aktivit melainkan yang dinyatakan seperti di atas. Oh, dan makan ringan-ringan. Menggunakan MYVi sebagai pengangkutan utama adalah amat menjimatkan. Hehe.


Ok tepek sekeping sudah lah. Tak bermekap, jadi malu ah.
Heh.

Sesampainya di JB, cepat-cepat ON GPS sebab nak cari mana letaknya Tune Hotel. Jalan bersimpang siur, jadi sesat berpuluh kali. Hahaa. Even GPS Satellite pun tak dapat nak detect jalan yang betul. Hurmp, tak boleh harap! Sudahnya, follow aje signboard 'Teluk Danga'. Nampak Tune Hotel tepi jalan aje, pandai-pandaila cari jalan menuju ke arah sana. Hue Hue Hue.

Sebelum bercuti, memang super busy dengan kerja di office. Yelah, nak cuti Aidiladha lagi, jadi memang banyak kerja nak kena settle. Husband pun memanjang outstation. Kursus la. Jadi tak banyak masa nak mengadap laptop nak booking hotel. Jadi, memang fikir, OK, kite walk-in je la. Ada, rezeki. Tak ada, hotel lain banyak. Then, receptionist tu beritahu kami harga untuk walk-in untuk hari itu, ialah RM76/night. Tak campur apa-apa lagi nak add-on. Ok, mahal. Baik pergi cari hotel 4-star. Government officer kan boleh dapat discount. Hue Hue Hue.

Tapi, dah memang rezeki kami stay di Tune Hotel, receptionist tu sarankan untuk booked online. Dekat lobby tu memang ada disediakan PC untuk customer browse internet, layan facebook, dan online booking. FREE aje. Hehe. Jadi, kami terus ke PC dan booking untuk 3 hari 2 malam.

Damage : RM110++ untuk 3 hari 2 malam.

Murah gila.
RM36++ untuk satu malam.
It's like 50% discount if booking done via online.

Lepas ni boleh pergi London and stay di TUNE Hotel.
Eyh, apakah? Ha ha ha

Note : Room rates tak tetap ye, mungkin siapa booking awal, lagi murah kot. And, ada add-on untuk air-condition, entertainment semua tu. Bilik ada kipas laju, so tak pe la kalau nak jimat tak nak add air-cond. Maklumat lanjut, sila ke website Tune Hotels.

 
Dah selesai check-in, kami berjalan-jalan sekitar JB. Lapar jugak sebenarnya. Jadi ke Danga Bay.


Tak ada apa-apa pun. Cafe banyak yang tutup lagi. Ada yang baru nak bersiap-siap nak bukak cafe. Waktu malam, maybe happening la kot. Jadi, kami berjalan-jalan tengok sekeliling, snap pictures sikit-sikit dan makan tauhu bakar di Bistro Bawang Merah.

Tauhu bakar = RM5.00/set

Gulp. Mahal ya ampun. Per set ada 2 keping tauhu bakar. Tapi, husband cakap sedap. Tak kena dengan selera i la. Hehe. Lepas tu, berjalan-jalan di shopping mall : Johor Bahru City Square. Nafsu shopping memang kena tahan la. Jadi, cuci-cuci mata aje la. Banyak baju-baju style vintage kat sini. Suka! Dan, kami makan-makan dan ke money changer untuk tukar duit aje kat sini. Lepas tu, balik hotel dan recharge untuk esok pulak. =)

Oh. Lupa nak cerita. Tike USS dan tiket bus ke USS kami beli walk-in jugak.

Kat mana?

Ok, sebelah Tune Hotel tu, ada dereten kedai. Memang bersambung dengan Tune Hotel tu. Korang akan perasan 7-eleven. Kalau dari hadapan Tune Hotel tu, ianya terletak di sebelah kiri Tune Hotel. Sebelah 7-eleven tuh, ada kedai kecik : Odyssey / Compass Coaches. Jadi, beli tiket semuanya kat sini:


Universal Studios Singapore ticket = RM165/person (weekday)
Return ticket from Tune Hotel - Resort World (USS) = RM25/person


Jadi, malam tu, kami rehat-rehat dan siapkan sedia semua dokumen.

Malam tu asyik cakap kat suami, tak sabarnya.
Seronoknya! Hehehe.




7 comments:

Gee said...

USS mesti best kan kat sane....wait 4 ur next review :D

Cik Belle said...

Gee : best! i kepingin nak pergi lagi. ehehe. tunggu ada new attraction la kot! ehehe

LisaLisut said...

oh cool gile rate tune hotel. baiknye org tune hotel suh book online kt situ jugak.mmg rezki.kalau i mungkin dh keluar dan cr hotel lain.ok i will take note.nextttt episode pls!! :)

Umie Aisya said...

Oh teringin nak pegi uss!sambungan pls!hehe

Stephanie said...

USS mesti best kan kat sane....wait 4 ur next review :D

Mariselasjll said...

USS mesti best kan kat sane....wait 4 ur next review :D

Lopez said...

USS mesti best kan kat sane....wait 4 ur next review :D

Copyright to CIK BELLE
Designed by UMIESUEstudio 2014