Saturday, October 8, 2011

Soalan wajib buat pengantin baru

Seringkali kita baca coretan bloggers yang bengang dengan persoalan, " Dah ada isi ke?" atau " Awak pregnant eyh?" atau, ok, u get what i mean, kan? Nak tau dah mengandung ke belum kan. Gitu. Hihi. Kalau tanya pada saya, Alhamdulillah, saya seronok dengan persoalan-persoalan begitu. Hihihi. Sebab mesti saya akan jawab, "Doakan lah saya moga bulan ni 'lekat'.." Hihhi. Atau, bila persoalan tentang, "Atia, u pregnant eyh?" Lantas, I Aminnkan cepat-cepat. Hehehehe. "Aminnn.."

*tadah tangan dan sapu pada muka*

Tapi, bila mama sendiri yang tanya..., ERK! Hihihi.
Persoalan dalam jiwa, "Gemuk ke saya?"
STRESS. Haha.


Setiap kali jumpa mama, tak kesahla pulang rumah sebab ada kursus, atau pulang rumah sebab ada meeting di Putrajaya, atau pulang rumah sebab homesick, mesti, mesti, mesti punyala soalan wajib dia tanya:

"Kakak pregnant eyh?"

Terus pandang cermin, tengok body. Gemuk ke, gemuk ke?
Tapi, reply to mama, " Haha. Tak la mama, baru habis period".

Ok, mama senyap.

Saya rasa kan, mama saya terlalu mahu jadi nenek la. Hihihi. Sabar, sabar, akan tiba waktunya. Huehuehue. Yela, siapa la kahwin tak nak cahayamata kan? Tell me, ada ke? Mungkin adalah, tapi hanya minority la. Majority mahukan anak, kan? Tapi, saya percaya pada Qada' dan Qadar. Segalanya sudah ditentukan oleh Allah S.W.T. Cuma bila itu adalah rahsia Allah S.W.T. Cuma sekarang, saya harus lebih rajin berdoa dan mohon padaNya.

Dan sekarang, untuk merealisasikan impian itu, saya perlu menjaga serba serbi. Baik dari segi makan. Baik dari segi ibadah. Baik dari segi kelakuan. Saya cuba cari info dan ini yang saya amalkan:

Kurangkan makan fast food.
-Goodbye McD, sehingga kita berjumpa lagi.

Cuba ambil supplement.
- Saya amek supplement VitaLea, Vitamin B Complex, Vitamin C, GLA, semuanya dari Shaklee. VCO dan Folic Acid. Banyak. Tiap-tiap pagi mesti rasa nak muntah telan supplement punya pasal. Haha. Tapi, cekalkan hati telan jugak laaaa.

Minum susu ibu mengandung
- Haha. Saya paksa suami belikan susu Ammun Materna tuh. Nak beli sendiri macam segannya. Perut I slim you! Heh. Setiap malam la dok minum susu ibu mengandung. Haha.

Berdoa padaNya.
- Setakat ni, saya cuma hafal Doa Nabi Zakaria tu je.  Ayat 38, Surah Al-Imran. Setakat ini, itu sahaja yang saya hafal. Akan cuba menghafal doa-doa yang lain. Saya amal setiap kali sebelum solat dan selepas solat. Solat hajat buat jugak tapi tak setiap hari. Hihihi. Nak buat solat Tahajjud, tapi niat je ada, melakukan belum. Hehe. Doakan saya moga lebih rajin lagi.

Abu said al-khudri r.a berkata, bahwa Nabi shallallahu alaihi wasallam bersabda, "Tidaklah seorang muslim yang berdo'a selama bukan dalam masalah dosa dan bukan untuk memutuskan silaturrahim, maka ia akan mendapat salah satu diantara ketiga balasan, yaitu : Akan dikabulkan do'anya secepatnya, atau akan menjadi simpanan pahala untuk bekal di akherat kelak, atau akan dihindarkan dirinya dari keburukan seperti dalam do'anya., ia berkata, "Jadi perbanyaklah berdo'a." katanya, "Allah pasti memperbanyak balasannya."(Hadits shahih riwayat Ahmad 3/18)



Puasa
- Saya dah start puasa start hari Isnin dan Khamis. Rajin-rajin lagi baca al-Quran.

Pemurah
- Saya akan cuba untuk memperbanyakkan bersedekah.


Itu jela yang saya usahakan setakat ini. Mungkin ada yang boleh berkongsi petua dan cara lain lagi. Sama-sama usaha, yok! Hihi.




16 comments:

mrs chenta said...

lagi satu, beli ovalution kits kat farmasi okey!! sentiasa cek time subur dengan kit tu =) bila subur je... usaha kena lebih.ahahahha good luck!!

Cik Belle said...

mrs chenta: owh ya! Thanks maera for the tips! selalu tertanya-tanya, bila waktu ovulasi. and now dah dapat idea, boleh beli kit kat farmasi. Yeayyy! thanks dear!

fana said...

xpe.. amal kan zikir, ya kholiq, ya barie, ya musawwir sebanayk 33x pg n ptg... doa bnyak2...

LisaLisut said...

thanks for your info cik belle.somehow this post open up my eyes :) i pun nk mulakan ambil asid folic la mcm ni wpn not plan to conceive buat masa skrg :)

anyhoo, wish u ada rezki as soon as possible amiiiiiiiiiiinnnnnnnnnnn :)

Nanie said...

AS salam.. anyway ni first tyme nanie comment sis, selama ni d follower n silent reader je, hehe tp kali ni rasa terpanggil utk komen..


“Usah menjangkakan masa depan,kerana masa depan adalah milik TUHAN”..

Hadapilah hari-hari mendatang dengan SENYUMAN, segunung USAHA serta TAWAKAL..

BerDOA & REDHALAH atas segala yang Allah berikan kerana itulah yg TERBAIK buatmu.

Senyumlah dengan segala kurniaan daripada TUHANmu"


DOA + USAHA + IKHTIAR + TAWAKAL = D.U.I.T

Salam ukhuwah dr nanie - B2B selangor.

sarah shamsyul said...

dear,amik je acid folic,3 month b4 u rancang nk preggy,InsyaAllah bkesan...

n usaha lebih bl seminggu lepas period sbb itu waktu kesuburan taw.

p/s : i dlm golongan y stress if ada yg tnye sbb ... terus pk,gemuk sgt ke aku skg,hik3..

amin,smoga rezeki atia akan tibe,insyaAllah.

Inimeeya said...

Alahai mek..u xgemuk lah!ke sbb cover dgn hitam?ngehngeh=p

apapun, marilah kita berusaha!
i ada amalkan zikir ya khaliq, ya bari', ya musawwir..zikirlah bila2 masa pun.

insyaALLAH tuhan akan beri rezeki tu nnti..=)ameen.;)

choclairissa@intan marliana said...

atia..jom doa same2..saya pun nk pregnant jugak..

Leonora Halim said...

insyaAllah.. ada tu rezeki you... :)

2Ns said...

Thanks for the tips...i pon nk try jgk.. :-)

Unknown said...

InsyaAllah ada rezeki akak tak lama lagi..Amin..bagus akak amalkan vitamin2 tu..baby yg akan terbentuk akan kuat dan sihat! InsyaAllah :)

Reen Tart Nenas said...

insyallah :) ada rezeki nanti. apa pun, jgn stress hoke. I pun dh nak celebrate 1 year anniv. but still xpregnant lagi. now, I just continue my routine before kawen, pegi gym, swimming, squash. tp still do in moderation. yg penting cik belle, kena happy :)

ainnazari said...

hi cik belle,

u gain weight ke lepas kawin? kalau naik, u turunkan sket yea sbb it works on me..then i dulu mkn asid folic ngan EPO everyday...i doakan u preggy yea...kalau mitos kwn2 i, mrk suruh org yg nk preggy ni minum air org preggy, mcm share air mcm tu...tp x tau la betul berkesan ke x...hehehehe

Syima Syaz said...

saya doakan cik belle
btw, saya dah mintak mak bawak kan buah zuriat. mak kata nanti dia carik. niat nak bagi cousin dgn nadya, n SIL pun mintak sbb 11 tahun takde anak ke-2 (2x keguguran), kalau ada lebih, kita kasi k

Moose said...

if nak pregnant, it's advisable to take omega-3 sbb DHA & EPA are important for brain & eyes development (for babies) and mothers generally for cognitive function. and after dah conceive it's actually not advisable to take EPO cos your body will need more DHA & EPA than GLA for the foetus development.

another thing, someone told me to recite surah maryam (1-6) and its meaning.

selamat beramal. eh? hahaha

MiSs YusRina said...

sis, saya doakan kita berdua akan dikurniakan cahaya mata yang soleh dan solehah!! aminn.. isnyallah da rezeki drpNya.. usaha kay! chaiyo chaiyo!! ...

p/s kita ingatkan cerah sepanjang hari ,rupanya hujan yang turun..rupa-rupanya Allah SWT hadiahkan "pelangi" buat kita".... :)..

upss mana2 la tau da rezeki dpt twins ka..hikhik..aminnnn

Copyright to CIK BELLE
Designed by UMIESUEstudio 2014